Carmen Konzett-Firth - Innsbruck University
FRAISE – A longitudinal video corpus of French L2 classroom talk
This talk will present research around the corpus FRAISE (Französisch in Interaktion in der Schule, ‘French in interaction at school’). The data comprises almost 150 recordings of entire lessons of French as a foreign language in one Austrian secondary school. A large part of the corpus is longitudinal, following two classes over several years. In the presentation I will give an overview of the phenomena that have been investigated and make suggestions for further work and potential collaborations. Among these are multimodal phenomena (e.g. teachers’ use of body and space to construct participation frameworks; use of artefacts in peer interactions), issues relating to multilingualism (e.g. references to other languages in teacher talk, students’ use of L1 and L2 in peer group work), and developmental aspects (interactional competence of learners). https://www.uibk.ac.at/romanistik/konzett/fraise-aktuelles.html
Cecilia Poletto, Matteo Santipolo, Emilia Restiglian, Maja Roch, Emanuela Sanfelici, Alberta Novello - Università di Padova
Plurilinguismo e inclusione
L'unità dell'Università degli Studi di Padova indaga, su piani differenti, i temi del plurilinguismo e dell'inclusione. La linea di ricerca adottata si sviluppa sui diversi aspetti che rientrano nel focus di studio e ne osserva i risvolti anche dal punto di vista dell'apprendente. Insegnamento e acquisizione sono studiati nelle loro diverse dimensioni: politica, sociale, linguistica, didattica, cognitiva, psicologica e pedagogica. Le caratteristiche dei discenti rappresentano un punto centrale della ricerca effettuata, esse vengono analizzate e ricercate, anche al fine di individuare strategie acquisizionali efficaci.
Modalità di partecipazione
Per partecipare, vi invitiamo a richiedere il link zoom scrivendo all'indirizzo m.magnani [at] unitn.it